Thursday, May 8, 2014

GOUT: Macam mana singkirkan lebihan Asid Urik dalam badan ?

Salam,

Salam jumaat semua ! Harini Sarah nak berkongsi tentang penyakit Gout, salah satu antara penyakit yang umum menyerang lelaki berusia 35 tahun dan ke atas. Haaa, apa dia GOUT ni? Jom baca.....

Gout adalah sejenis penyakit sendi yang terjadi akibat lebihan asid urik dalam badan. Apa pulak asid urik ni?? Datang dari mana? Asid urik adalah sebatian kitar hetero yang merangkumi komponen karbon, nitrogen, oksigen, dan hidrogen dengan formula kimia C5H4N4O3. Asid Urik dicipta apabila badan mensintesiskan nuklotida purin. Kalau tak faham lagi, boleh baca sini. 

Haaa bila dah faham pasal asid urik ni baru boleh cerita pasal gout dimana pesakit gout ni adalah golongan yang mepunyai lebihan asid urik yang TINGGI dalam badan. Jadi lebihan ni tadi akan melalui proses pengkristalan dan menyebabkan serdak kristal (cuba bayangkan proses penghasilan garam) yang terbentuk melekat pada sendi dan rawan seterusnya mengakibatkan GOUT.



Proses pengkristalan asid urik 


Contoh kaki pesakit gout
PARAH GOUT !

Jika anda adalah salah seorang penghidap gout dan anda sedang mendapatkan rawatan dari klinik atau hospital, anda akan diberi ubat-ubatan anti radang untuk  mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Tetapi tahukah anda ubat-ubat tersebut sebenarnya mengandungi 'drugs' yang akan memberi kesan sampingan yang negatif jika diambil dalam jangka masa panjang?

Antara kesan sampingan adalah seperti berikut:


  • -  Ubat anti radang/pain killer (sakit perut)
  • - Colchicine (menyebabkan loya, muntah dan cirit-birit. Peringatan: Colchicine hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor
  • - Steroid (Peringatan: Steroid hanya boleh diambil melalui preskripsi doktor dan tidak boleh diambil dalam jangka masa panjang) 


Jadi, macam mana nak SINGKIRKAN asid urik yang tak diperlukan oleh badan kita?

Cara paling mudah, adalah dengan mengawal nafsu makan kita.

Antara beberapa jenis makanan yang TIDAK DIGALAKKAN untuk pesakit gout adalah:


  1. Organ dalaman seperti hati, paru, ginjal dan otak
  2. Ikan bilis, kembong, dan sardin
  3. Daging cincang
  4. Ekstrak daging, ragi (marmite) dan kiub rebusan daging
  5. Makanan laut bercengkerang seperti udang, ketam, kerang dan lain2. 
Tapi kan, tepuk dada tanyalah hati anda yang paling dalam, siapa yang 100% mampu mengawal nafsu makan? kadang2 teringin juga nak melantak seafood kan. 

Jadi, kat sini Sarah nak share sikit tips mudah menyingkirkan lebihan asid urik dalam badan dengan supplemen SHAKLEE ! 



Ikhsan gambar dari blog mommyshahab.com

Haaa, apa lagi, hentikan lah penderitaan penyakit GOUT anda harini. InsyaAllah dengan Shaklee semuanya semulajadi dan tiada kesan sampingan berbahaya !

Ingat Semulajadi, Ingat Shaklee ye !

Salam alaik. :)





1 comment:

  1. After studying your article you have to understand what I actually have written here. apple cider vinegar fruit flies This one is being written once you have a proposal from you.

    ReplyDelete