Monday, May 5, 2014

Di Sebalik Apa Yang anda MAKAN

Salam,

Kemain rancak aja social media sekarang ni dengan jualan bermacam macam produk kesihatan. Ada yang untuk kurus, untuk putih, untuk bust up, untuk tone down. Macam-macam lah. Sebuat aja, facebook, instagram, blog, even twitter pun ada yang buat promo.

Rabun mata saya bila timeline penuh iklan. Hehehehe. Tapi satu yang saya suka, orang kita dah ramai yang buka mata, buka minda untuk BERNIAGA. tidak lagi hanya harapkan gaji semata.

Okay, cerita pasal macam macam produk yang ada ni. Pernah tak awok macam terpujuk dek iklan yang menjanjikan 1001 harapan? Bukan awok je, dulu Sarah pun sama, al maklumlah Sarah ni kurus melidi semua duk sibuk nak suruh tambah berat. *jeles lah tu dorang semua kena jaga makan, yang kita ni melantak pun melidi jugak. hehehehe* Beli sampai beratus, hasilnyaaaaaaa KE LAUUUUUTTTT!

Sebab tu sebelum kita beli or makan apa apa pun vitamin ke supplement ke collagen drink ke apa ke, penting untuk kita faham cara badan kita berfungsi, dan keperluan kita terhadap sesuatu makanan tambahan. Contohnya PROTEIN, ramai orang yg tak tahu cara badan mereka bertindak balas terhadap protien dan keperluan badan mereka terhadap protein. Contohnya, awok ambil protein dari supplement dengan kadar maksimum, lepas tu awok bedal lagi makanan sumber protein tinggi, lepas tu awok duduk saja. Lebihan protein tadi pun pening sebab tak dapat disintesiskan oleh badan. Tak tahu mana nak campak sebab muscle awok pun tak memerlukannya (sebab awok tak exercise, fyi, protein membekalkan tenaga pantas ye selain mempercepatkan pertumbuhan tisu). So nampak tak contoh mereka yang jahil tapi ikut iklan sebab nak kesan optimum tanpa tahu kesan jangka panjang amalan tak sihat ni. Bila tak tahu dan memandai, itu yang keluar mitos AMALAN MAKAN VITAMIN memudaratkan kesihatan. (sumber di sini; https://chriskresser.com/do-high-protein-diets-cause-kidney-disease-and-cancer)

Sebenarnya, makan apa pun kalau berlebihan memang MEMUDARATKAN. Sebab tu lagi sekali nak pesan, sebelum makan apa apa MOHON faham cara badan kita berfungsi dan keperluan kita terhadap sesuatu nutrien. Jangan dengor sangat iklan, KURUS DALAM MASA !$ HARI, awok pun terkinja kinja terus beli ye.




Panjang lebor dah cerita ni. akhir kata harini Sarah nak share sikit panduan memilih vitamin. Kalau vitamin awok tersenarai dalam list ni. UNTONGLAHHH ! hehehehe kalau TAK, awok fikir lah sendiri. Sikit sharing lagi daripada group MFMS saya.





Semoga bermanfaat !

Salam alaik.



No comments:

Post a Comment