Monday, April 28, 2014

Gastritis - Punca dan Pencegahan

Salam,

Rasa macam lama tak membebel kat sini. Sorry ye awok2 semua, Sarah baru sembuh sepenuhnya *full swing* harini. Terus cap cus nak updated blog untuk tatapan awok2. Haaaa ada lah tu yang rindu kita kan?? *baik ngaku* kuikuikui.

Sarah sakit apa?

Ni nak jawab semua yang bertanyakan asbab kenapa Sarah diam aje lately.

Sarah kena GASTRITIS a.k.a nama manja dia GASTRIK.

Tanda tanda GASTRIK:

• Sakit perut (pada bahagian atas perut atau abdomen)
• Rasa senak, berangin atau pedih
• Rasa tidak selesa
• Kembung, sendawa berulang kali atau kerap kentut selepas makan
• Rasa mual (loya) dan muntah
• Hilang selera makan
• Berat badan turun (pada peringkat teruk)

Punca punca serangan GASTRIK:

Gemar mengambil makanan yang pedas.. (Alamak!...saya pun suka pedas)
~ makanan yang pedas sukar diproses oleh perut. Jadi ia akan menyebabkan perut untuk merembeskan asid dengan lebih banyak untuk mencernakan makanan tersebut....

2. Penggemar asam
~ Asam adalah makanan yang masam (berasid). Jadi asam akan menambahkan tahap keasidan di dalam perut dan boleh meningkatkan risiko terkena gastrik.

3. Makanan berlemak/ berminyak
~ Seperti makanan pedas, makanan yang berlemak & berminyak sangat sukar untuk dihadam, ia juga boleh menjadi salah satu daripada punca gastrik.

4. Orang sering stress
~ Bagaimana stress boleh dikaitkan dengan gastrik?. Perasan tak, jika orang stress maka mereka akan makan dengan banyak kononnya makanan boleh menghilangkan stress yang mereka tanggung.  Apabila tertekan, perut akan merembeskan asid dengan lebih banyak secara tidak langsung kita akan jadi cepat lapar.

Haaa familiar kan? Ke awok pun ada jugak? Sarah doakan semua awok2 sihat selalu. (Gastrik ni punya pasal, lembik melepek berapa hari kat rumah tak buat apa tauuu. Sooooo tak best, okay!) doctor pun pesan, jaga makan, watch your food intake, jaga makan. jaga makan, and jaga makan.

JAGA MAKANNNNNNN !

Ye Ye Yeeeee! Saya faham doc! So lepas kena sekolah dengan doc kat klinik tadi, Sarah pun terus contact mommy Shaklee Sarah, nak tambah khasiat, al maklumlah sekarang Sarah dah join geng orang perut sensitip. Discuss and discuss *pot pet pot pet*, now bertambahlah satu lagi SUPPLEMENT yang TERBUKTI BERKESAN ! untuk orang yang menghidap GASTRIK!

Bukan memulihkan atau merawat ye, motip kita tadi nak cari pemakanan sesuai untuk jaga kesensitivian perut kita *ada ke perkataan tu, maaf ye sape2 cikgu BM*

Okay jom tengok ape dia !
Tadaaaaa! ESP Shaklee yang AWESOME !
So, macam mana pulak ESP ni boleh membantu pesakit gastrik tadi??

ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya yang merupakan sejenis tumbuhan yang tinggi sifat alkalinya yang dapat meneutralkan keasidan didalam perut. Di samping itu, nutrien protein yang terkandung didalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat hakisan oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan. 

Eh, memang betul doc cakap kena elakkan makanan berasid ! Nampaknya, dengan ESP bukan takat boleh cegah gastrik tapi dalam masa sama memperbaiki tahap kesihatan pesakit gastrik !!!


Haaa nampak tak? 2 dalam 1. Jimat dan mudah, teguk sajor !

Okaylah, nak pergi order dulu.


Salam alaik. :)





No comments:

Post a Comment