Tuesday, April 8, 2014

Welcome Newborns !

Salam,

Dalam minggu ni aja ada tiga daripada kawan saya selamat melahirkan zuriat mereka. Seronoklah saya dapat jadi mak incik macam ahkak ahkak semua. Tapi terus terang cakap, saya sereeeeemmmm sikit nak pegang baby, al maklumlah dari kecik mak pesan tulang baby lembut, salah pegang..... praaaakk! haaa ngko nak menjawab???


Anyway, tahniah untuk sahabat sahabt saya mahupun awok2 ahkak2 mak incik2 sekalian yang semestinya lebih dari gembira dapat merasai nikmat menjadi seroang perempuan. InsyaAllah doakan saya pulak nanti ya! Tiap kali mereka mereka ni cerita pengalaman bersalin masing masing, serta merta bulu roma bulu tengkuk segala bulu tegak berdiri. Seeeereeemmm kak Siti ooiii. Terkoyak sana terpotong sini. Allahu. 

Tapi tu lah besarnya nikmat Allah pada kita perempuan. Segala dosa terhapus saat kita berjuang untuk melahirkan, ada juga antara kita yang syahid langsung ke syurga. Subhanallah!

Okay, gembira gembira juga, untuk yang sedang berpantang tu, tahanlah sikit ye.... bukan apa untuk diri kita juga. Sedang awok2 ahkak2 tengah duduk berehat, moh le nak share sikit tips ketika berpantang. Aje mane le tau kot ade yang baru pertama kali berpantang. Untuk yang belum pernah *macam saya* pun elok juga menambah pengetahuan. 


Tips nya cenggini tau uols ..........

  • Mandi hanya 2kali sehari pagi dan petang dengan air panas dan air mandian herba .
  • Bertungku dngan tungku batu sungai yang dibalut dengan kain atau daun mengkudu selepas mandi. Seelok-eloknya 2 atau 3kali sehari lepas mandi. Kadang-kadang tak sempat so buat sekali sehari dah memadai. Hasilnya memanglah ...segar dan lega.. Tumpukan bertungku di kawasan rahim dan juga satu badan.Best sangat!
  • Berurut tempoh 3hari berturut-turut selepas balik dari hospital di awal kelahiran. Semasa berurut tu bidan pasti sengkak peranakan yang dah jatuh. Bidan urut buang angin dekat badan.Best je rasa nanti lega , ringan dan sedap :)
  • Berbengkung siang dan malam dan saya pastikan mesti lebih daripada 5jam. Saya lakukan selepas mandi. Sebelum bengkung wajib saya sapukan  losyen untuk hilangkan selulit dan pecahkan lemak di sekitar perut,pinggang,peha,betis. Saya pakai 3-4 jenis bengkung.Ganti-ganti bila basuh yang tu dan pakai yang lain lak. Korset ada yang untuk pinggang dan perut sajea , korset untuk perut ke punggung dan peha serta bengkung tradisional (yang ni walaupun leceh tapi sedap pakai sebab boleh kuatkan pinggang dan jadikan kita perempuan melayu terakhir bila berjalan dan duduk semuanya kena bersopan santun sebab bengkung ni sangat ketat).
  • Pakai barut sebelum bengkung.Ubat barut boleh memebantu memecahkan lemak dan menghalang angin masuk.
  • Pakai stokin setiap masa untuk elak sejuk dan masuk angin. Cukup habis pantang dah tak perlu pakai stokin :)
  • Berpilis bila perlu (2minggu pertama selepas bersalin sapu selalu ye). Yang ni saya guna pilis instant  sapu di kepala untuk elak pening masa dalam pantang. Saya suka guna Ginger cream dari Leesa Formula sebab dia meresap kulit dan bau menyenangkan dan tak suka pilis yang hitam buat sendiri atau jamu tu sebab busuk..heee =)
  • Makan kerap tapi dalam kuantiti sedikit. Ini tips yang sangat berkesan untuk kekal langsing =). Sebelum makan pastikan mesti pakai bengkung dulu. Kalau dah pakai bengkung sebelum makan mesti makan tu sikit jer nanti. Taklah melantak namanye =) Seeloknya makan dan minum 6kali sehari.Makan berat macam nasi tu 2kali je sehari.Kalau makan nasi mesti nasi panas. Minum air kosong suam mesti banyak , bagus untuk tambah susu (Kata orang tua dalam pantang tak elok minum air banyak-takut kembang?? saya abaikan je,sebab ianya baik untuk diri saya). Setakat ni saya dah 3tahun susu badan tak putus-putus dan memancut macam air bomba untuk 3 orang anak lelaki saya yang kuat menyusu badan ni.
  • Baring dan rehat secukupnya. Hadkan pergerakan ketika masih dalam pantang. Cara duduk dalam pantang mesti bersimpuh. Elakkan duduk bersila bertujuan nanti tulang punggung kembang. 
  • Ikat rambut tegang-tegang.Supaya kulit muka jadi tegang.Boleh menaikkan seri muka dan melegakan kepala.Jangan sesekali biarkan rambut lepas untuk elak masuk angin.
  • Senaman pemulihan dan mengempiskan perut =)


Okay, bila saya dah share amalan ni, otomatik lah mata dan fikiran bertumpu pada tips pemakanan ye dak. Untuk yang tak pernah lagi berpantang *macam saya*, memang ligat lah fikir nak makan apa ye kak Siti? Jamu??? Mak aii boleh tahan ke? macam macam soalan.....

Tapi kalau nak yang mudah, sambil main ipad sambil berpantang...meh kite nak bisik... pssstt pssttt..... 

Konsultasi percuma untuk yang baru nak cuba set bersalin Shaklee. Contact saya terus ya!





















Tak mudah ke tu Kak Siti?? Telan saje. ESP tu pun rasa sedap, idok le kome tutup hidung duk menahan tusukan bau busuk jamu tadi. So, tunggu apa lagi kak oii? Mintak le cik abam awak ambikkan henpon, awok message je kite. InsyaAllah, sihat dan cargas awok2 time berpantang ni, bukan tu je bertambah MELETOPPS you. Tak caya? Moh dengor ahkak2 kawasan cerite.....



Testimoni I:  40 hari je Kak Siti... amacam? Seronok tak?  



Testimoni II: Cargas bak ang ! Siapa nak lembik gemalai kan? Bertindakkk. :)



Testimoni III: Untuk ahkak yang heran macam mana Shaklee menggantikan jamu, ini buktinya! 


Okay, now saya nak pi uruskan order customer, repacking and send out. Tak nak dibiarkan order berlama lama dengan saya sebab semua tengah berlari lari tunggu abam posmen depan rumah. Semua eksaited nak consume Shaklee. Semua dah tahu keberkesanan Shaklee. Ahkak bila lagi? *jawab sendiri ye* 

Salam alaik. :)

No comments:

Post a Comment