Sunday, May 25, 2014

8 Tips Tak Terkalah untuk Tajamkan Otak dan Lebih Fokus

Salam,

Memandangkan hari ni hari ISNIN, Sarah rasa ramai antara kita yang dilanda simptom penyakit 'Monday Blues' dimana rasanya macam seluruh badan kurang fokus terhadap sebarang pekerjaan yang ada di dpean mata. Rasa macam konon konon letih berhujung minggu and what not. Macam mana nak lebih fokus ye?

Haa betul ke betul?

tips tajamkan otak dan lebih fokus
Tiap kali Senin je cenggini, kesiaaaann!


Well, ini semua adalah permainan otak kita. Kalau kita bangun pagi and set dalam kepala yang kita malas tentang harini, don't be surprise lah bila hasilnya sebegitu rupa. Sebab memang itulah yang kita tanam dalam kepala. So first of all sebelum tengok tips tak terkalah untuk tajamkan otak dan lebih fokus, tukar dulu mindset kita. sebut pada diri depan cermin, "I'm gonna have an AWESOME Monday!" contohnya. Or for me I'll always think Monday is my MONeyDay where most of my business deals get closed on Monday.
Yang penting FOKUS, fokuslah untuk lebih fokus okay!

Haaa, boleh ke boleh macam ni?

Okay, kalau tak boleh jugak, jom kita tengok satu satu TIPS TAK TERKALAH untuk tajamkan otak dan lebih fokus ye.



  • Bersenam/Bersukan


Banyak kajian dan artikel kesihatan yang menyentuh bahawa dengan senaman yang konsisten, mampu membaiki tahap kesihatan dan kemampuan otak untuk lebih fokus. Bersenam lah setiap hari sekurang-kurangnya 30 minit agar dapat menambah ketajaman otak dan lebih fokus!
Boleh je kan berjalan dan naik tangga di pejabat daripada naik lif. Hehehe


  • Mengawal diet

Secondly important adalah diet seharian kita, ada yang diet terlampau ada yang tak diet langsung! semua habis dibedalnya. Perhatikan jumlah kalori yang kita ambil setiap hari, moderate adalah sebaik2nya. Terlalu sedikit pengambilan kalori pun boleh menggangu ketajaman otak untuk berfikir sekaligus punah lah harapan untuk lebih fokus!


  • Menjaga kesihatan tubuh

Okay, ini penting!!! sebahagian besar penyakit yang dapat dicegah seperti diabetes, obesiti dan tekanan darah tinggi mempengaruhi tahap kesihatan otak kita. Banyak kajian telah membuktikan masalah kesihatan yang kronik amat mempengaruhi peningkatan risiko kognitif dan gangguan memori sekaligus mengurangkan ketajaman otak berfungsi dan fokus!



  • Berehat atau Take 5!

Take 5! ketika anda berehat, pasti beberapa ingatan akan muncul, sebahagiannya hilang dan sebahagiannya pula akan tersimpan. Ketika tidur, ingatan ini akan diproses untuk menghasilkan memori. Oleh itu, amatlah penting untuk badan kita mendapat rehat yang cukup. Tapi jangan pulak terlebih tidur ye!


tips anak pintar pelajar cemerlang
Teruk betul tahap stress sampai camni ye!
  • Kopi/Kafein

Okay tips yang ni berasaskan kajian, namun untuk tips yang ni saya sendiri tidak mengamalkannya ini kerana saya seorang yang alah pada kopi. Kalau terhidu kopi, pasti akan sakit kepala (migrain). So untuk penggemar kopi, hiruplah kopi anda untuk lebih fokus!



  • Makan ikan/protein

Dari sumber yang Sarah baca, pengambilan ikan yang kaya dengan Omega 3 seperti Salmon mampu untuk meningkatkan fungsi otak dan menambah daya kognitif (kepekaan) kita. Sumber semulajadi untuk mengurangkan depresi dan stress, juga penting untuk kana2 agar dapat menghubungkan sel sel otak ketika pembelajaran agar ia mudah diterima. Lagi senang kalau makan OmegaGurad Shaklee sebab ia sumber Omega3 paling tinggi!


tips anak pintar pelajar cemerlang
OmegaGuard, sumber Omega3 terbaik 


  • Bersantai
Stress merencatkan fungsi otak sekaligus menghilangkan 10% keupayaan otak yang berfungsi menyimpan ingatan, hippocampus. Pakar kesihatan psikiatri berpendapat bahawa dengan mengamalkan beberapa gaya hidup sihat dan relaks seperti ber yoga dapat mengurangkan tekanan. Untuk yang beragama Islam, solat adalah waktu santai terbaik kita dengan Maha Pencipta!




  • Amalkan Brain Games/ Melatih otak

Pernah anda main teka teki, sudoku, rubic puzzle?? Itulah yang dinamakan mind games atau permainan yang dicipta untuk melatih otak kita. Amalan bermain permainan minda ini dipercayai dapat meningkat ketajaman otak sekaligus buat kita lebih fokus!


Sekian sahaja tips tak terkalah untuk hari Isnin yang AWESOME ni. Kalau anda perlu bantuan supplement untuk menambah ketajaman otak, dan lebih fokus ketika bekerja atau belajar. Untuk mak mak yang rasa anak macam pergi sekolah tak pergi sama je, boleh lah cari makanan tambahan khas untuk mereka. Macam ni, BRILLIANT SET SHAKLEE ! Orang bekerja macam Sarah pun makan.

Taklah kena Monday Blues terok macam awak. Bahahahaha!


tips anak pintar tajamkan otak dan lebih fokus
Pelajar, pekerja pun boleh. 

PM Sarah okay. KONSULTASI EKSKLUSIF!!!


Salam alaik.





No comments:

Post a Comment